• Móni 33730 számú kérdése
  • 2009-09-20

Tisztelt Hölgyem!
A következő helyzetről szeretnék felvilágosítást kérni. 2004-ben átalakítottuk ingatlanunkat, akkor teljesen új tetőszerkezetet kapott. Az alvállalkozónk, aki a faanyagot intézte, és az ácsokat is szervezte, 10 év teljeskörű garanciát vállalt az elvégzett munkára. Sajnos az egyik tartógerendánk "bogaras", vagy fakukac él benne, és szép folyamatosan pusztul, szuvasodik. Egy igazságügyi faanyagszakértő véleményét már kikértük, akielmondta, hogy a tetőszerkezethez használt fák közül egyik sem lett lekezelve, így történhetett, hogy bogarunk van. A bogár, elmondása szerint a beépítéskor már benne élt a fában, nem pedig utólagosan került bele. A másik gond, hogy ahhoz, hogy a teljes gerendátle tudjuk ellenőrizni, meg kellene bontanunk a gipszkartonozást, ami hatalmsa költségekkel járna. Kérdésem az lenne, hogy van-e valamilyen előírás arra vonatkozóan, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnie egí tartógerendának, illetve milyen lehetőségeink vannak az egykori alvállalkozónkkal szemben?

Válaszát előre is nagyon köszönöm.

Tisztelettel:

Móni

Tisztelt Móni!

Bizonyára van előírás arra, hogy egy tartógerendának milyen minőségűnek kell lennie, de erre a kérdésre egy építész/műszaki szakértő tud válasz adni.

Egyebekben a hibás teljesítésre a Ptk. 306.§-ának előírásait kell alkalmazni, melyet idézek:

"306. § (1) Hibás teljesítés esetén a jogosult
a) elsősorban - választása szerint - kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget;
b) ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a kötelezett a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének a (2) bekezdésben írt feltételekkel nem tud eleget tenni - választása szerint - megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
(2) A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.
(3) Ha a kötelezett a dolog kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a jogosult a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja.
(4) A jogosult a kijavításig vagy kicserélésig az ellenszolgáltatás arányos részét visszatarthatja."

A fentiek alapján azt tanácsolom, hogy először peren kívül próbáljanak megegyezni az alvállalkozóval, és amennyiben az nem vezet eredményre, nincs más lehetőség, mint a bírósági út.

Tisztelettel
dr.Baksa Erika ügyvéd
6000 Kecskemét, Rákóczi út 21.B
+ 36 76 479605

drbaksae@t-online.hu

Közösségi oldal: