ingatlanjog.hu

Az ingatlanokat érintő fontosabb jogszabályok jegyzéke
Fogalmak az ingatlanjog tárgyköréből
A tulajdonjogról. Szerzési jogcímek
Öröklési szabályok
Ajándékozási szabályok
Külföldiek magyarországi ingatlanszerzése
Tartás és életjáradék. Öröklési szerződés
A termőföldre vonatkozó speciális szabályok
Közös tulajdon és az elővásárlási jog
Társasház. Lakásszövetkezet
Haszonélvezeti jog. Szolgalmi jogok
Ingatlanok bérlete. Önkormányzati tulajdonú bérlakások
Adózás ingatlanból származó jövedelem esetén
Illetékek
Lakástámogatási rendszer elemei ("szocpol", "fél-szocpol", "FOT", kamattámogatások)
A lakás-takarékpénztárakról
Birtok. Birtokvédelem
Az ingatlanok "zöldkártyájáról"
A lakásépítéssel kapcsolatos kötelező jótállásról
Az ingatlan-nyilvántartási szabályokról
Tulajdoni lap. A TAKARNET-rendszer
Földhivatalok
Luxusadó
Az ingatlantulajdon házassági (élettársi) vagyonjogi vonatkozásai
Banki ügyletek, lakáshitelek, devizahitelek
Ingatlanberuházóknak, lakásépítőknek
Polgári eljárásjogi tájékoztató
Ügyvédi közreműködés
Jogszabályok
Vagyonadó, ingatlanadó (2010-től)
Az ingatlanok tulajdonjogának megszerzése
Öröklési joggal összefüggő kérdések és válaszok
Külföldiek magyarországi ingatlanszerzése és -elidegenítése
Ingatlanok bérlete
Haszonélvezeti jog, szolgalmi jogok, használati jog,
Az önkormányzati bérlakások szabályai
Közös tulajdon szabályai. A megszüntetés lehetőségei
A házassági (élettársi) vagyonjog kérdésköre
Birtokvédelem. Eljárási szabályok
Társasház. Lakásszövetkezet
A lakástámogatási rendszer elemei ("szocpol", "fél-szocpol", fiatalok otthonteremtési támogatása)
Vagyonszerzési illeték szabályai. Kedvezmények és mentességek
Adózás ingatlanból származó jövedelem esetén. Lakásszerzési kedvezmény
Az ingatlanadóval és a vagyonadóval (hatályba lép 2010. január 1-től) összefüggő kérdések és válaszok
Termőfölddel kapcsolatos sajátosságok
Tartás és életjáradék, öröklési szerződés
Lakásépítés, új lakások megvásárlása,
Építéshatósági eljárással kapcsolatos kérdések és válaszok
Banki ügyletek, jelzálogjog, vételi jog, végrehajtási jog
Szavatosság és jótállás (garancia) ingatlanok esetében
Ügyvédi közreműködés
Ingatlanközvetítői közreműködés
Ingatlan-nyilvántartási kérdések és válaszok
Egyéb - máshová nem sorolt - ingatlanjogi problémák
Köszönetnyilvánítások
2009-es év (tematizálva)
2008-as év (tematizálva)
2007-es év (tematizálva)
2006-os év (tematizálva)
2005-ös év (tematizálva)
2004-as év (tematizálva)
2003-as év
2002-es év



Az ingatlanjogi tanácsadás az IngatlanApro.hu képes ingatlanhirdetési weboldal támogatásával készül.
Mama 37333 számú kérdéseBékés2010-08-20
Tisztelt Ügyvédnő! Szeretném tudni, hogy használt ingatlan esetében mennyi idő az ameddig a régi tulajdonosnak szavatosságot kell vállalni az eladott ingatlan után. 14 hónapja vettem egy kis házat lakottan a kiköltözés és az átalakítási munkák megkezdésekor derült ki, hogy építési hibák folytán a ház szigetelése nem jó a tetőszerkezet statikailag hibás, stb. 7 éve épült házról van szó. Érdemes-e szavatossági igényemet benyújtani?
Köszönettel Mama
dr.Koczka Judit ügyvéd válasza2010-08-23
Tisztelt Cím!

Az általános hat hónapos szavatossági igényérvényesítési határidő a kijavításra, kicserélésre, árleszállításra, mint klasszikus szavatosi igényekre vonatkozik. A Ptk. 310.§ azonban a fenti igényeken kívül kártérítési igény előterjesztését is lehetővé teszi, melyre az 5 éves, általános elévülési határidő az irányadó.

Így Ön kártérítést hibás teljesítés jogcímén 5 éven belül követelhet.




Tisztelettel
dr.Koczka Judit ügyvéd
5600 Békéscsaba, Szigligeti u. 6.
+ 36 66 450055

koczkajudit@vodafone.hu

márta 37240 számú kérdésePest2010-08-10
Tisztelt ügyvédúr! A problémám a következő. 2009.márciusában ,elcseréltem lakótelepi garzonomat, egy kis családi házra , a lakást szép gondozattan vettem.De most nemrégen penészedés vizesedést észleltem oly mértékben hogy a butorok belsejében is minden bepenészedett. A falakat végig hungarocel boritotta ,és még, azon álmennyezeti burkolat,.Ezt azért tudom mert szét kellett szedni az egész házat. Most látni a falakat igazán. Kérdésem az lenne, hogy van e esélyem valamilyen kár térítésre vagy mi a teendőm ebben az esetben,Előre is köszönöm válaszát Tisztelettel Márta .
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-08-17
Tisztelt márta!

Nem sok esélyt látok egy alappal megindítható és megnyerhető szavatossági perre, de lehet, hogy érdemes egy ügyvédet megkérdezni a pontos körülményekkel együtt, hátha más véleményen lesz.


Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Szilvia 37224 számú kérdéseBudapest2010-08-09
Tisztelt Ügyvéd Úr!

Tavalyi évben vásároltunk egy új építésű lakást, felső szomszédunk eddig nem volt. Pár héttel ezelőtt beköltözött egy bérlő (tudomásom szerint a tulajdonos továbbra is az építtető cég). Először a konyhánk kezdett ázni, azt viszonylag rövid időn belül javították, de kiderült, hogy az sem igazán sikerült, mert újra megjelentek a foltok és ezzel párhuzamosan elkezdett ázni a fürdőszoba és a mellette lévő szoba plafonja is. Ezen is javítgattak valamit, de a jelek szerint nem sikerül. Folyamatosan hitegetnek bennünket hetek óta, hogy majd javítják, de nem történik semmi. Milyen jogi lépéseket tehetünk, hogy a problémánk megoldódjon? Van értelme jogi útra terelni az ügyet? Illetve az lenne még a kérdésem, hogy az emailben történt bejelentés hivatalosnak számít-e vagy inkább ajánlott levélben érdemes velük kommunikálni?
Köszönettel:
Szilvia
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-08-15
Tisztelt Szilvia!

Érdemesebb tértivevényes ajánlott levélben tájékoztatni a felső lakót és a tulajdonost. Hogy érdemes-e jogi útra terelni? Igen, a jelek szerint egyrészt nem várható mástól eredmény, másrészt pedig az igényük megalapozottnak látszik.


Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Pisti 37195 számú kérdéseBudapest2010-08-05
Tisztelt Ügyvédek!

Pár hónapja vettem egy 50-es években épült kívülről felújított családi házat. A belső felújítás során kiderült, hogy a ház vegyes falazatú. Én a házat úgy vettem meg, hogy a falazata tégla. Legalábbis az eladó azt mondta. Ő azt állítja, hogy ilyet nem mondott. Az adás- vételiben a "Megtekintett állapotban" szerepel, technikai paraméterekről nincs benne szó..
Sajnos tanúm nincs rá ,hogy adás-vételkor téma volt-e a falazat milyensége. Meg, hogy ki mit mondott. Kérdésem az lenne, hogy érdemes-e kártérítésért perelnem az eladót.

Válaszukat előre is köszönöm.
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-08-07
Tisztelt Pisti!

A jogos igénye ellenére is kételyeim vannak a bizonyíthatósággal kapcsolatban...


Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Zoltán70 37128 számú kérdéseBudapest2010-07-28
Tisztelt Ügyvéd úr!

Ez év tavaszán vásároltunk egy használt tetőteres családi házat. Az eladó nekünk és ügyvéd előtt is kijelentette hogy a ház szilikát blokk építésű betongerendás födémszerkezetű.Ez szerepel a banki értékbecslő hivatalos papírján is melyet a felvett hitel miatt kellett készíteni. Az épület felújítása során derült ki, hogy a ház főfalai és a közfalak egy része vályog-tégla vegyes falazatú tetőtere pedig nem terhelhető csak jelentős megerősítések árán (fagerendákon és azon fekvő 2 betonkoszorún áll a 2db 1/2 szoba mely fent lett kialakítva) (statikus szakvéleménye folyamatban) A külső homlokzati fal újravakolását a néhány évig hiányzó ereszcsatornával magyarázta az előző tulajdonos holott ez a falak vályogszerkezete miatt vizesedhetett fel. Lehetőség lehet-e az aláírt adás-vételi szerződés érvénytelenítésére vagy csak értékcsökkentést lehet peres úton kérvényezni ha a statikus műszakilag is alátámasztja a ház szerkezeti felépítését mely nyílvánvalóan nem fog megegyezni a volt tulajdonos állításával!
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-08-07
Tisztelt Zoltán70!

Igen, tévedés, megtévesztés címén lehet támadni a szerződést, kérve annak érvénytelenségét, ill. ennek megállapítását, ennek következtében pedig az eredeti állapot visszaállítását.


Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Gizella 37109 számú kérdésePest2010-07-27
Tisztelt Ügyvéd úr!
Két éve vettünk egy régi házat, felújítva. Ez úgy történt, hogy még felújítás előtt megnéztük a házat, úgy tűnt, hogy nincs alapvető hibája. Megbeszéltük az eladóval a felújítás menetét, ügyvéd előtt megkötöttük az adásvételi szerződést, kifizettük a foglalót, majd hazamentünk. Utána még egyszer idelátogattunk, a megbeszéltek szerint folyt a felújítás.
2008. július 29-én - a szerződésnek megfelelően - ki kellett költöznünk az időközben otthon eladott lakásból, és beköltöztünk az új házba. Belül teljesen rendben volt, viszont kívül nem sikerült felújítaniuk, az esős időre hivatkoztak, és ígérték, hamar befejezik a munkát. Mi eltekintettünk a szerződésben rögzített napi 3000 kötbértől. A kinti felújítást október közepére fejezték be.
A problémánk az, hogy már az első télen vizesedés jelei mutatkoztak az egyik szobában, bár mi a felújítás előtt nem láttuk ennek nyomát. Az eladó szerint azért, mert nem mész alapú festékkel festettek, bár így volt rögzítve a szerződésben. Legjobb tudása szerint kijavította, azon a falon már nincs gond, viszont az esős időjárás miatt most nyáron az összes falunkban kb. fél méteres magasságban feljött a - szerintünk - talajvíz, és penészszag van az egész lakásban. Szerintünk ez a szigetelés teljes hiánya miatt van (és talán a nem lélegző festék miatt is), amiről mi a vételkor nem tudtunk és jele sem mutatkozott, gondolom, az akkori nagyon száraz idő miatt. Bár az eladó nem zárkózik el a javítástól, de úgy gondoljuk, az általa javasolt megoldás csak ideiglenes lenne. Viszont mi szeretnénk véglegesen megoldani a vizesedés problémáját, de nincs annyi pénzünk, mivel minden ilyen megoldásnak egymillió Ft körüli költsége lenne.
Kérdésem az lenne, hogy esetleg kérhetnénk az eladótól a költségek - vagy egy részének - megtérítését? Vagyis létezik-e olyan jogszabály, amire a vele való tárgyaláskor hivatkozhatnánk, figyelembe véve a fentieket? Bírósághoz nem szeretnénk fordulni... Előre is köszönöm a válaszukat. Üdvözlettel. Gizella.
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-08-03
Tisztelt Gizella!

Igen, jogosak lehetnek az igényeik, de ha nem tudják közös erővel az eladóval megoldani - azaz nem jutnak megállapodásra - úgy nem marad más csak a peres út.


Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Mária 37067 számú kérdéseBorsod-Abaúj-Zemplén2010-07-21
Ez év tavaszán vásároltunk egy használt tetőteres családi házat. Az eladó nekünk és ügyvéd előtt is kijelentette hogy a ház szilikát blokk építésű betongerendás födémszerkezetű.Ez szerepel a banki értékbecslő hivatalos papírján is melyet a felvett hitel miatt kellett készíteni. Az épület felújítása során derült ki, hogy a ház főfalai és a közfalak egy része vályog-tégla vegyes falazatú tetőtere pedig nem igazán terhelhető (fagerendákon és azon fekvő 2 betonkoszorún áll a 2db 1/2 szoba mely fent lett kialakítva) (statikus szakvéleménye folyamatban) A külső homlokzati fal újravakolását a néhány évig hiányzó ereszcsatornával magyarázta az előző tulajdonos holott ez a falak vályogszerkezete miatt vizesedhetett fel. Lehetőség lehet-e az aláírt adás-vételi szerződés érvénytelenítésére vagy csak értékcsökkentést lehet peres úton kérvényezni ha a statikus műszakilag is alátámasztja a ház szerkezeti felépítését mely nyílvánvalóan nem fog megegyezni a volt tulajdonos állításával!



dr.Tóth László ügyvéd válasza2010-08-02
Kedves Mária!

VAn lehetősége arra, hogy elálljon a szerződéstől, és kérje az eredeti állapot helyreállítását, ha ennek megvannak a feltételei. Rendszerint ilyenkor már rég elköltötték azt a pénzt, amit átadott, így nehéz az igény érvényesítése. A másik út az értékcsökkenés miatt vételár engedmény követelése, ami szintén érvényesítehető bíróság előtt. Az értékcsökkenés mértékét a peres eljárásban bírósági szakértő szakvéleménye alapozza meg.


Tisztelettel
dr.Tóth László ügyvéd
3527 Miskolc, Kandó Kálmán tér 1.
+36 46 340233

tothl@tiszavas.hu

Mr. Gatto 37008 számú kérdéseBudapest2010-07-15
Kedves Ügyvédek,

Most készülünk átvenni egy új építésű lakást egy 3 lakásos társasházban. "Sajnos-hálistennek" kiderült, hogy a pince/garázs szigetelése nem megfelelő, ezért nagy valószínűséggel injektálást kell végrehajtani a pincefalakon, ami ugyebár nem olcsó mulatság. Emellett a lakásunkhoz tartozó terasz 2 ponton beázik az alattunk levő lakás irányába. Nagyon fontosnak tartanám, hogy ezt is felújítsák minél előbb. A legtisztább természetesen az lenne, ha nem költöznénk be, de gyakorlatilag már 1 éve arra várunk, hogy ezt megtehessük, és már a bútorokat sem tudják tovább raktározni. Az utolsó részlet még nálunk van. Kérdésem az, hogy hogyan lehetne azt elérni, hogy beköltözhessünk, és vissza tudjuk tartani a pénzt, amíg ezeket a munkálatokat el nem végzik. Mire tudok ilyen helyzetben hivatkozni? Hogyan érvényesíthetek itt én bármit? Vagy ne vegyük át a lakást, hanem menjünk nekik peres úton?

Tisztelettel nagyon köszönöm,

Üdvözlettel: Mr. Giovanni Gatto
dr. Nagy Zoltán válasza2010-07-18
Tisztelt Giovanni!

ilyen esetekben az eladó hozzáállását nagyban lehet befolyásolni a még ki nem fizetett vétleár-hátralékkal, így én mindenképpen most javasolnám - még beköltözés előtt - rendezni a vitát. A konkrét lépéseket a szerződés ismeretében lehetne meghatározni...

Felmerülhet a szerződéstől való elállás vagy a kijavíttatás is...

Tisztelettel
dr. Nagy Zoltán ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Mónika 36985 számú kérdéseBudapest2010-07-12
A kérdésem az lenne, hogy egy építési cég újépítésű lakások esetén a 3 év jótállási időt az ingatlanértékesítés (adásvételi szerződés dátumától) időpontjától számítja, vagy pedig a lakóépület használatbavételi engedély kiállításának időpontjától számít a 3 év jótállási idő.
dr. Nagy Zoltán válasza2010-07-18
Tisztelt Mónika!

Utóbbi.

Tisztelettel
dr. Nagy Zoltán ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Feri 36959 számú kérdéseBorsod-Abaúj-Zemplén2010-07-09
Eladtam ingatlanomat 4 éve ahol keletkezett egy csőtörés az eladás után 3 évre.A vevő azt állítja hogy egy millió forintos kára keletkezett amit tőlem követel.Van-e valamiféle jogi alapja ? Én meddig tartazok felelősségel a házam után ?
dr.Tóth László ügyvéd válasza2010-08-02
Tisztelt Feri!

A vevője szavatossági felelősség körében akarja érvényesíteni ezt az igényt, mondván, a szerződésbe is beleírták, hogy felelősséget vállal a rejtett hibákért is. A kérdés az ilyen esetben, hogy a hiba, ami a kárt okozta, a szerződéskötés időpontjában fennállt-e, vagy nem. REndszerint eseti vizsgálat az, ami eldönti, hogy van-e felelőssége vagy nincs.


Tisztelettel
dr.Tóth László ügyvéd
3527 Miskolc, Kandó Kálmán tér 1.
+36 46 340233

tothl@tiszavas.hu

Barbara 36806 számú kérdéseBudapest2010-06-22
Tisztelt Cím,

Azzal a kérdéssel fordulok(fordulunk) Önhöz,hogy 2009.májusában egy újépítésű- az építető szerint 1 osztályú - földszinti lakásba költöztünk.
A nagy esőzések miatt a kert felől teljesen beázunk, az ablak alól és a parketta alól szívárog be a víz, a lakásban az összes fal fél méterig fel van ázva és penészesedik is!A kivitelező írásban lett tájékoztatva ez év májusában azóta egyszer kijött megnézte a kertet majd azt válaszolta :megoldják. azóta eltelt 1 hónap kétszer is beáztunk bokáig érő víz volt a lakásban a folyósóról és a teremgarázsról nem is beszélve!Mivel a beázás mind a 3 földszinti lakót érinti,úgy gondoljuk hogy ez kivitelezési hibának számít,ami mind szép és jó,viszont a biztosító kivitelezési hibára hivatkozva egyáltlán nem fizet(pedig a lakásban is elég nagy kár keletkezett:gondolok a szekrénysorra,ülőgarnitúra és konyhaszekrény).És nem beszélve arról,hogy a jelenlegi időjárás mellett nem hagyhatjuk ,,felügyelet" nélkül a lakást. Mi lenne erre a megoldás? A kivitelezőtől lehet,illetve célszerü-e kártérítést követelni peres úton?!
Előre is Köszönjük válaszát!
dr. Nagy Zoltán válasza2010-06-24
Tisztelt Barbara!

Csakis az építtetővel szemben léphetnek fel, lehet, hogy bírósági úton...

Tisztelettel
dr. Nagy Zoltán ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Nagyné Mónika 36800 számú kérdéseSomogy2010-06-22
Tisztelt Ügyvéd Nő!
3éve vásároltunk egy 18 éves 6 lakásos társas házban lakást,felújítva,kifestve.Ami csak a beköltözés után derült ki,hogy nagy mértékben szinte minden helyiség vizesedik penészes.Erről a megtekintésnél megvásárlásnál az eladó nem tájékoztatott.Mi a vásárlást követően bíróságra vittük a dolgot amit majdnem 2 éves per után sajnos nem mi nyertünk meg,mi az elállást kértük ami helyett csak 10% engedményt kaptunk.Amivel nem megyünk semmire mivel a ház lakásszövetkezetes és senki nem csinál semmit,a penészesedés-vizesedés továbbra is fennáll,közben a per lejárta után derült ki,hogy a kisebbik gyermekünk asztmás lett és még van egy nagyobb aki halmozottan sérült aki állandó felügyeletre szorul és én ezért nem tudok munkát vállalni,de a bíróság ezt sem vette figyelembe csak 50%perköltség mentességet kaptunk és több száz ezer forintunkba került.Mi továbbra is becsapottnak érezzük magunkat.Az lenne a kérdésem mit tehetnénk még,mit kellett volna tennünk és mért nem nyertük meg mi a pert, mért nem állhattunk el a vásárlástól???????
Válaszát előre is köszönöm Mónika
dr.Schneider Erzsébet ügyvéd válasza2010-06-22
Tisztelt Nagyné Mónika!


Az ügyet érintő konkrét iratok ismerete nélkül a kérdéseire nem tudok választ adni. Általánosságban tudom mondani, hogy perújítás jöhet esetleg szóba, ha annak a törvényi feltételei fennállnak.

Ha gyermekének az asztmája összefüggésbe hozható a lakás vizesedésével és penészesedésével, abban az esetben nemvagyoni kártérítést is lehet vagy lehetett volna kérni.

Tisztelettel
dr.Schneider Erzsébet ügyvéd
7400 Kaposvár, Hunyadi u. 10.
+36 82 424720
http://www.foris.hu
drschneider@axelero.hu

Csaba 36701 számú kérdésePest2010-06-14
Tiszstelt ügyvéd hölgy v. úr
2006-ba vásároltam egy új épitésű házat. Nem igazán vagyok tisztába azzal, hogy az épület szerkezeti ill. egyébb szempontból hány év a garancia idő?
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-06-14
Tisztelt Csaba!

3 év.


Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Teréz 36697 számú kérdésePest2010-06-14
Tisztelt Ügyvéd úr!

Köszönöm a hangyaproblémára adott válaszát. A kérdésem az lenne, ha pert indítok egy külföldön élő személy ellen ( mivel az eladó külföldre költözik, unión belül), mekkora esélyt lát az érdekeink érvényesíttetésére?

Köszönettel Teréz
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-06-14
Tisztelt Teréz!

Ez adminisztratív szempontból nehézséget jelenthet, de nem veszélyeztetheti a per érdemi eldöntését.


Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Péter 36651 számú kérdéseBudapest2010-06-09
Tisztelt Ügyvéd Úr!
Múlt hónapban vásároltunk egy régi építésű házat, melynek birtokba vételére jun 4-én került volna sor. A ház többszöri megtekintése és tárgyalások során rákérdeztünk arra, hogy nincs e vizesedés, mivel a ház 60-80 éves, és tégla alapja van. Az eladók azt válaszolták, hogy amikor Ők megvették kb. 15-20 éve, megoldották a szigetelést és ezidáig nem tapasztaltak vizesedést sehol sem. A birtokba adás-vételnél derült ki, mikor a helyiségek üresen álltak, hogy külső és válasz falaknál is több helyen nedvesek a falak. Az átadásnál egy külső falszakasz vizesedésére felhívták a figyelmünket, és ezt egy melléképületről lefolyó vízzel indokolták, ami szerintük könnyen orvosolható, de ezen fal belső oldalán több méter hosszan lóg a tapéta, ami nagyobb vizesedésre utal szerintem. A többi vizesedést állításuk szerint nem vették észre a kiköltözés során és az azóta eltelt egy hét folyamán sem, amíg a lakásban rakodtak. A vételárat teljes egészében kifizettük, utolsó részét aznap utaltuk amikor az átadás lett volna , a szerződés szerint. Kértük, hogy az utolsó részt, mivel az Ő hibájukból nem vettük birtokba a házat utalják vissza, de ettől elzárkóztak. A falszigetelés költségét vállalták. Úgy gondoljuk, hogy becsaptak bennünket. Igényelhetünk-e utólag árcsökkentést, milyen mértékűt és kártérítést a vissza nem adott utolsó részlet kamatai és a ház javítás utáni várhatóan több hónapos késedelmes birtokba vétele miatt? A vételtől, ha nem tudunk megegyezni el lehet-e még állni?
Köszönöm előre is a válaszát, tisztelettel:
Péter
dr. Nagy Zoltán válasza2010-06-09
Tisztelt Péter!

Többféle megoldás is elképzelhető, akár az elállás, akár érvénytelenség címén indított per, akár a szavatosság per, de feltehetően mindhárom bírósági úton vihető eredményre. Ezekhez párosulhat még a kártérítési igény a késedelmes beköltözés kapcsán...
Arról, hogy melyik lehet a jobb megoldás, vagy egyáltalán melyikre van nagyobb esély, nem feltétlenül tudok korrekt választ adni, ahhoz némileg több információval kellene rendelkeznem az ügyletről és az ingatlanról. Mivel a bírósági út valószínűsíthető, ezért érdemes lehet - egy konzultáció erejéig minimálisan - jogi segítséget igénybe venni.

Tisztelettel
dr. Nagy Zoltán ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Következő 15 hozzászólás >>>