ingatlanjog.hu

Az ingatlanokat érintő fontosabb jogszabályok jegyzéke
Fogalmak az ingatlanjog tárgyköréből
A tulajdonjogról. Szerzési jogcímek
Öröklési szabályok
Ajándékozási szabályok
Külföldiek magyarországi ingatlanszerzése
Tartás és életjáradék. Öröklési szerződés
A termőföldre vonatkozó speciális szabályok
Közös tulajdon és az elővásárlási jog
Társasház. Lakásszövetkezet
Haszonélvezeti jog. Szolgalmi jogok
Ingatlanok bérlete. Önkormányzati tulajdonú bérlakások
Adózás ingatlanból származó jövedelem esetén
Illetékek
Lakástámogatási rendszer elemei ("szocpol", "fél-szocpol", "FOT", kamattámogatások)
A lakás-takarékpénztárakról
Birtok. Birtokvédelem
Az ingatlanok "zöldkártyájáról"
A lakásépítéssel kapcsolatos kötelező jótállásról
Az ingatlan-nyilvántartási szabályokról
Tulajdoni lap. A TAKARNET-rendszer
Földhivatalok
Luxusadó
Az ingatlantulajdon házassági (élettársi) vagyonjogi vonatkozásai
Banki ügyletek, lakáshitelek, devizahitelek
Ingatlanberuházóknak, lakásépítőknek
Polgári eljárásjogi tájékoztató
Ügyvédi közreműködés
Jogszabályok
Vagyonadó, ingatlanadó (2010-től)
Az ingatlanok tulajdonjogának megszerzése
Öröklési joggal összefüggő kérdések és válaszok
Külföldiek magyarországi ingatlanszerzése és -elidegenítése
Ingatlanok bérlete
Haszonélvezeti jog, szolgalmi jogok, használati jog,
Az önkormányzati bérlakások szabályai
Közös tulajdon szabályai. A megszüntetés lehetőségei
A házassági (élettársi) vagyonjog kérdésköre
Birtokvédelem. Eljárási szabályok
Társasház. Lakásszövetkezet
A lakástámogatási rendszer elemei ("szocpol", "fél-szocpol", fiatalok otthonteremtési támogatása)
Vagyonszerzési illeték szabályai. Kedvezmények és mentességek
Adózás ingatlanból származó jövedelem esetén. Lakásszerzési kedvezmény
Az ingatlanadóval és a vagyonadóval (hatályba lép 2010. január 1-től) összefüggő kérdések és válaszok
Termőfölddel kapcsolatos sajátosságok
Tartás és életjáradék, öröklési szerződés
Lakásépítés, új lakások megvásárlása,
Építéshatósági eljárással kapcsolatos kérdések és válaszok
Banki ügyletek, jelzálogjog, vételi jog, végrehajtási jog
Szavatosság és jótállás (garancia) ingatlanok esetében
Ügyvédi közreműködés
Ingatlanközvetítői közreműködés
Ingatlan-nyilvántartási kérdések és válaszok
Egyéb - máshová nem sorolt - ingatlanjogi problémák
Köszönetnyilvánítások
2009-es év (tematizálva)
2008-as év (tematizálva)
2007-es év (tematizálva)
2006-os év (tematizálva)
2005-ös év (tematizálva)
2004-as év (tematizálva)
2003-as év
2002-es év



Az ingatlanjogi tanácsadás az IngatlanApro.hu képes ingatlanhirdetési weboldal támogatásával készül.
Katalin 37453 számú kérdésePest2010-09-03
Tisztelt Hölgyem/Uram!
Apai nagymamámtól megörököltem egy az 1960-as években vályogból épült 2,5 szobás családi házat, ennek értéke most kb. 5 millió forint. Amikor a nagymamám rám íratta még kiskorú voltam, ezért került a házra a szüleim haszonélvezeti joga, illetve ők vállalták, hogy élete végéig gondoskodnak róla, a mamámnak emellett jó nyugdíja volt, tehát ténylegesen soha nem kellett gondoskodni róla, és végül ápolásra sem szorult. Nagymamám halála után, ahogy végeztem a főiskolával és elkezdtem dolgozni, beköltöztem a házba, egy évig laktam ott, ez idő alatt elkezdtem a ház felújítását, kb. 300 ezer forintot költöttem rá. Közben megismerkedtem a férjemmel, és mivel neki is van háza így ideköltöztünk. Közben apukám is meghalt, akinek a nagymamám házában, vagyis az enyémben volt ¼ apai rész tulajdona, halála után erre rákerült anyám özvegyi haszonélvezeti joga amellett, hogy már egyébként is rajta volt a haszonélvezete. Apukám kívánsága szerint a szüleim házából az apai részről lemondtam az öccseim javára, cserébe ők az én házamból apukám részéről az én javamra, ajándékozás címén. Anyám az ő részét az öcséimnek ajándékozta és neki a haszonélvezete maradt azon a házon is, most ott élnek hárman. A kisebbik öcsém 19 éves még tanul. A mamám, vagyis az én házamat terheli anyám haszonélvezeti joga, ill. apukám ¼ része után az özvegyi haszonélvezeti jog is. Kiadta albérletbe, egy fillért sem kapok belőle, tudom, hogy ehhez joga van. De most jön a lényeg: anyám alkoholista, többször próbált öngyilkos lenni, volt zárt osztályon is nem egyszer. Az albérlők teljesen lelakják a házamat, nem érdekli anyámat, csak a pénz, mert dolgozni nem akar, még csak 50 éves. Tehát jövedelme az albérleti díj, amit a kisebbik öcsém után kap(családi pótlék, árvasági), ill. kap vmi szociális segélyt. Az öcséimet sem érdekli az egész, úgy vannak vele, elég nekik elviselni anyánkat. Kérem, segítsen, mit tehetek? Nekem semmihez sincs jogom, csak a haszonélvezőnek? Mint mondtam két házon van rajta a haszonélvezeti joga, nekem csak ez a tulajdonom van, semmi más. Be sem enged, hogy szétnézzek. Gondoltam kifizetném a haszonélvezet árát, mennyit kérhetne a fent felsorolt paraméterek alapján? Esetleg kérhetném a haszonélvezet szüneteltetését, ill. kérhetnék pénzbeli biztosítékot tőle, hogy nem vigyázz a házra? Én gyámság alá nem akarom helyeztetni, nem akarok a gyámja lenni, már elég keserűséget okozott így is. Hivatkozhatna arra, hogy nincs munkahelye, és ezért szüksége van az albérleti díjra? Ha pert indítanék a tulajdonközösség megszüntetésére, akkor az összes perköltséget, beleértve az ő ügyvédjét is nekem kellene fizetni, mert anyám nem rendelkezik jövedelemmel? Kérem, adjon tanácsot mit tehetnék? Köszönettel: Katalin
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-09-05
Tisztelt Katalin!

A haszonélvezeti jogot megválthatná, ebben az édesanyjával kellene megállapodásra jutnia. Szünetelésre nincs lehetőség. Közös tulajdon megszüntetése esetén a készkiadásokat (illeték, szakértő) a felek arányosan viselik, az ügyvédi költésget pedig mindenki a sjaát ügyvédje után - legalábbi ez az általában alkalmazásra kerülő szabály.
Mint tulajdonos egyébként kérhetne biztosítékot - akár perben is - a haszonélvezőtől, hiszen az Ön tulajdonának állaga pusztul...

Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Zsóka 37438 számú kérdésePest2010-09-01
Tisztelt Ügyvéd Úr! Elolvastam a haszonélvezeti jogról szóló rendelkezéseket, sajna nem találtam válasz az én kérdésemre, ami a következő: Négy éve vásároltunk vidéken egy házat férjemmel 1/2-1/2 rész tuladonban. Azonban Anyósomat is magunkhoz vettük akinek haszonélvezeti joga van a teljes házra. A ház megvásárlásakor hitelt is vettünk fel, svájci frankban, nem is keveset, ami most már jelentősen megugrott. Megütötte a szememet, hogy a haszonélvezeti jog azt lehet mondani mindenre kiterjedő, a haszonélvezőnek. Kérdésem, vajon a tartozásból nem kellene kivennie a részét? Vagy csak a jogait gyakorolhatja felettünk? A házon sok volt a felújítási költség, a közüzemi számlák is elég magasak ebből nem kell rész vállalnia? Én nagyon jóhiszemű voltam oly annyira, hogy a kirót illetéket is amit neki kellet volna fizenie a haszonélvezete után sk befizettem. Nagyon várom válaszát, előre is köszönöm 2010. augusztus 31.
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-09-05
Tisztelt Zsóka!

Az első alkalommal feltett kérdését megválaszoltam.


Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Kata 37435 számú kérdéseBudapest2010-09-01
Tisztelt Ügyvédúr!

Használati joggal kapcsolatos kérdésem van.
Újonnan épült 3 lakásos társasház 1/3 részét vásároltuk meg 2008-ban, amely azota is osztatlan közös tulajdonként szerepel a földhivatali nyilvántartásban. Társasházzá alakulás nem történt.
Még a mi vásárlásunk előtt kötöttek az akkori tulajdonosok Használati megosztási szerződést. Ebben a mi lakásunkhoz tartozó kert rész használata jelentősen eltér a tulajdoni arányunktól. E szerződés az illető tulajdonos társ számára használati díj mentesen élethosszigtartó és az esetleges eladás esetén új tulajdonosokra is érvényesen töbllethasználati jogot biztosít. A dokumentum ügyvéd által ellenjegyzett.
Mi szeretnénk ezen használati szerződést módosítani, de az érintett tulajdonostárs elzárkózik. VAn-e esélyem bíróságon megtámadni a számomra hátrányos használati megosztási szerződést?

Köszönettel,
Kata
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-09-05
Tisztelt Kata!


Igen, megtámadható a szerződés, de a sikerét nem tudom prognosztizálni.

Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Éva 37432 számú kérdéseBudapest2010-08-31
Tisztelt Uram/Hölgyem!

A kérdésem az lenne, hogy egy ingatlanra, amely már terhelt haszonélvezettel, alapítható-e egy másik személy részére is haszonélvezeti jog?
Válaszát köszönöm,

Éva
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-09-05
Tisztelt Éva!

Igen, a tulajdonos ezt megteheti, de vagy kell a haszonélvező hozzájárulása - ez esetben a két jog párhuzamosan gyakorolható - vagy nem kell, de ekkor időben csak az első jog megszűnését követően élhet ezzel a jogával a haszonélvező.


Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Zsóka 37430 számú kérdésePest2010-08-31
Tisztelt Ügyvéd Úr!

Elolvastam a haszonélvezeti jogról szóló rendelkezéseket, sajna nem találtam válasz az én kérdésemre, ami a következő:

Négy éve vásároltunk vidéken egy házat férjemmel 1/2-1/2 rész tuladonban.
Azonban Anyósomat is magunkhoz vettük akinek haszonélvezeti joga van a teljes házra.
A ház megvásárlásakor hitelt is vettünk fel, svájci frankban, nem is keveset, ami most már jelentősen megugrott.
Megütötte a szememet, hogy a haszonélvezeti jog azt lehet mondani mindenre kiterjedő, a haszonélvezőnek.
Kérdésem, vajon a tartozásból nem kellene kivennie a részét? Vagy csak a jogait gyakorolhatja felettünk? A házon sok volt a felújítási költség, a közüzemi számlák is elég magasak ebből nem kell rész vállalnia? Én nagyon jóhiszemű voltam oly annyira, hogy a kirót illetéket is amit neki kellet volna fizenie a haszonélvezete után sk befizettem.

Nagyon várom válaszát, előre is köszönöm

2010. augusztus 31.
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-09-05
Tisztelt Zsóka!

A haszonélvezőnek a terhekből részt kell vállalnia, de csak a használattal összefüggő terhekből. A bankhitel törlesztéséből csak akkr, ha ő is alanya a kölcsönszerződésnek, vagy Önökkel így állapodott meg. Az illetéket szintén neki klette volna fizetnie.


Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

H. Tímea 37419 számú kérdéseZala2010-08-30
T. Ügyvédi Iroda!
Szüleim haszonbérbe szeretnének venni egy ingatlant, amelyet özvegyi jog terhel. A férj idén tavasszal hunyt el, egyetlen gyermeke örökölte a tulajdonjogot, aki cselekvőképességet kizáró gondnokság alatt áll. A gondnoka együttműködő, csupán a gyámhivatallal is dűlőre kellene jutni. Kérdéseim:
1)a haszonbérleti díjat fele-fele arányban jogosultak kapni, vagy csak egyiküknek jár?
2) a gondnoknak évente el kell számolnia a gondnokolt vagyonával. A haszonbérleti szerződésekben általában AK értéknek megfelelően terményben szoktuk megállapítani a bérleti díjat. Milyen igazolást kellene kiadni a gondnokolt részére a bérleti díj összegéről? Vagy ezen esetben célszerűbb fix forint összegben megállapítani az éves bérleti díjat?
3) miért kért a gyámhivatal adó-és értékbizonyítványt a haszonbérleti szerződés mellé a zártkerti ingatlanról, ha nem megvásárolni kívánjuk, csupán díj ellenében használni?
Válaszukat előre is köszönöm.
H. Tímea
dr.Szűcs Vince ügyvéd válasza2010-08-31
Tisztelt H. Tímea!
1. Az özvegyi jog pontos megnevezése özvegyi haszonélvezeti jog, ami azt jelenti, hogy a dolog hasznai az özvegyi jog jogosultját illetik. Csak az özvegyi jog jogosultját illeti a díj.
2. A fentiek miatt a gondnoknak a díjjal nem kell elszámolnia.
3. Nem kell adó-értékbizonyítvány

Tisztelettel
dr.Szűcs Vince ügyvéd
8900 Zalaegerszeg, Mártírok u. 4/B.
+36 92 596979

szucsesd@t-email.hu

Ildikó 37409 számú kérdéseBudapest2010-08-30
Tisztelt Ügyvédnő és Ügyvéd Úr!

Kérdésem lenne Önökhőz a következő.
2009. novemberében elváltam 3 gyermeket nevelek.
Megvettem a lakást ami önkormányzati volt addig részletre.Én mint tulajdonos haszonélvezeti jogommal élhetek és rátehetem a lakásra, de van egy férfi az életembe és a gyerekeiméébe is akivel a haszonélvezetet feltennénk a lakásra, hogy a volt férjem ne tehesse ki a lakásból.
Kérdésem a gyámjuk a gyerekeknek az apjuk lenne, akkor a férfit akivel élek nem teheti ki a volt férjem semmiképpen sem ha én meghalnék. ezt így jól értem így van-eha a gyerekeimre hagyóm örökösül de a haszonélvezeti jog a férfin lenne akivel élek.
köszönöm a segítségüket.
Ildikó
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-09-05
Tisztelt Ildikó!

Igen, a haszonélvezeti jog életet végéig lakhatást biztosítana a férfinak, ha szerződésben haszonélvezeti jogot alapítanának. EZ viszont azt is jelenti, hogy a gyermekek, mint tulajdonosok nem lennének jogosultak használni az ingatlant...


Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Nagy Katalin 37400 számú kérdéseBudapest2010-08-29
Tisztelt Ügyvéd Úr!
2009-ben várásoltam egy önkormányzati tulajdonú ingatlant, amelyen a telek végén egy ház áll, amolyan nyeles telken. Már akkor tájékoztattak, hogy a szomszéd részére szolgalmi jog van bejegyezve a szennyvíz elvezetésre a "mi" telkünkön keresztűl. Ez a bejegyzés kb. 25-30 éve történt, amikor még a szomszéd háza előtti telek nem volt a szomszéd tulajdonában, az Ő háza is nyeles telken állt. Azóta azonban megvásárolta az ingatlana előtti telket és házat, amiről a házat lebontotta és parkosította, diszburkolatot alakított ki. A szennyvíz azonban továbbra is a mi telkünkön megy a ház mögött kb 1,5-2 m-re keresztbe, majd az utcáig két telken keresztűl (mert a mi telkünk is hátsó telek). Azt szeretném tudni, hogy milyen lehetőségem van a szennyvízelvezetés saját telkemen keresztűl történő kiváltására. Kötelezhető-e arra, hogy saját költségén - a megváltozott telekviszonyok miatt - vezettesse a szennyvizet a saját telkén.
Köszönettel a válaszát: Nagy Katalin
dr. Nagy Zoltán válasza2010-08-29
Tisztelt Katalin!

Igen, kötelezhető.

Tisztelettel
dr. Nagy Zoltán ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Ildikó 37311 számú kérdésePest2010-08-18
Tisztelt Ügyvédnő, Tisztelt Ügyvédúr!

27 éve vettek a szüleim egy zártkertet a nevemre,a haszonélvezetet megtartották maguknak. Az apám 1992-ben meghalt. Anyám a régi házából több mint egy éve elköltözött,nagy nehezen megtudtam a címét és telefonszámát, de hiába küldtem neki tértivevénnyel levelet nem válaszol, a telefont nem veszi fel, üzenetrögzítőre van kapcsolva.
Szeretném a telket eladni, mert már többször betörtek, mindent elloptak, szerszámokat, rózsa bokrot, kerékpárt. A szerszámos kamra ajtaját feltörték. A telek után az adót mindig én fizettem,
most megint aktuális. A haszonélvezeti jog szerepel a tulajdoni lapon, így nem tudom eladni.
Én már 62 éves vagyok, gerincsérvvel operáltak,
újra fáj mindenem, nem tudom már újra csináltatni a széttört ajtót és állandóan a füvet kaszálni, vagy kaszáltatni. Mit tehetek, anyám 85 éves és
nem reagál sem levélre sem telefonra. Különben már több mint 10 éve nem is volt kinn a telken.
Segítő válaszukat előre is köszönöm.
Ildikó
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-08-20
Tisztelt Ildikó!

Adja el az ingatlant haszonélvezettel terhelten. Így az eladási ár ugyan alacsonyabb lesz - hiszen nem tehermentes az ingatlan - de Ön "megszabadul" tőle, a tulajdonszerző pedig használhatja is az ingatlant,hiszen a haszonélvező nem használja és/vagy birtokolja azt.


Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Kati 37307 számú kérdésePest2010-08-18
Tisztelt Ügyvéd Asszony/Úr !

Édesapámtól örököltem egy 8154 nm-es oszthatatlan belterületi ingatlan 1/14-ed részét,- kb. 700 nm - melyen a MOL-nak gázvezetéke húzódik és az ingatlan részemre szolgalmi jog van bejegyezve. E szerint nem lehet rá építkezni, nem ültethető semmiféle növény - fa, bokor stb. - Tehát örököltem egy "nagy semmit", ráadásul mostoha anyám haszonélvezeti jogával terhelt, aki 83 éves. Édesapám kb. 30 éve nem tudott ettől a tulajdonrésztől megszabadulni. A szóban forgó ingatlan közvetlen közelében un.zárt kertek vannak, akik csak úgy tudják megközelíteni az ingatlanjaikat, hogy használják az én és a többi tulajdonos társ telkét, akiket nem ismerek. Most lehetőségem lenne "megszabadulni" ettől a terhes örökségtől az egyik zártkert tulajdonos ajándékozási szerződéssel átvenné és a nevére íratná az én tulajdoni hányadomat. Az lenne a kérdésem, hogy haszonélvezettel terhelten elajándékozhatom-e az 1/14-ed tul. hányadomat, ha a megajándékozott így elfogadja? Illetve milyen lehetőségem van arra, hogy megszabaduljak az ingatlantól. Ugyanis a haszonélvezővel nem lehet zöldágra jutni, nem vagyunk jó viszonyban, már több, mint 15 éve, ezen kívül a hagyaték átadásakor telefonon közölte a közjegyzővel, hogy őt nem érdekli ez az egész és hagyjuk békén, nem mond le a haszonélvezti jogáról.

Várom válaszukat és előre is köszönöm. Sz.Katalin
Vecsés, 2010.08.18.
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-08-20
Tisztelt Kati!

Ezt a kérdést e-mailben megválaszoltam, így mellőzöm az ismételt váaszadást.


Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Attila 37304 számú kérdéseBudapest2010-08-17
Tisztelt Ügyvéd Úr! Édespám halála után üresen maradt a családi háza. Sajnos hónapok óta hiába áruljuk, nem találunk rá vevőt. Mivel nekem is családi házam van a kerületben, ezért feleségem szüleit vidékről odaköltöztetném. Mivel ők idős emberek , hogy nyugodt szívvel költözzenek használati, haszonélvezeti jogot íratnék rájuk. Mi a különbség a kettő közöt, jár-e ez nekik valamilyen vagyongyarapodással, adóbevallási, fizetési kötelezettséggel. Mindketten nyugdíjasok. Milyen szerződést kell írnunk, kell-e ezt hitelesíttetni, vagy elég, ha én írom meg nekik, be kell-e jelenteni a tulajdoni lapon? Köszönöm a választ!
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd válasza2010-08-20
Tisztelt Attila!

Van különbség a két jog között, az első a saját szükségleteiknek megfelelő használatot jelenti, a másik akár a hasznosításra is kiterjed. De mindkettő megfelelő abból a szempontból, hogy a saját holtig tartó lakhatásukat biztosítja.
Ahhoz, hogy ez az ingatlan-nyilvántartásba be legyen jegyezve, ügyvédi közreműködés szükséges. Minden egyéb vonzatáról csak további info-k birtokában tudnék nyilatkozni.

Tisztelettel
dr.Nagy Zoltán ügyvéd és dr.Lados Melinda Szibilla ügyvéd
1068 Budapest, Városligeti fasor 24.
+36 1 352 7290
http://www.drnagy-ugyved.hu
info@innosec.hu

Mariann 37293 számú kérdéseHajdú-Bihar2010-08-16
Tisztel Ügyvéd Úr/ Hölgy!


Nagymamámmal eltartási szerződést kötöttünk, egy olyan ingatlanra, melyben ő 60%-ban volt tulajdonos, a maradék 40%-ban a volt férjének (aki meghalt) a fia a tulajdonos. Mamámnak már a szerződés megkötése előtt is holttig tartó haszonélvezeti joga volt az ingatlanon. Most a férj fia is meghalt, igy az ő részét 2 gyermeke örökölte (az egyik kiskorú). Az lenne a kérdésem, hogy az édesanyának is lehet özvegyi haszonélvezeti joga ezen az ingatlanon?
Nem laktak itt soha.
dr.Rácsai Lajos ügyvéd válasza2010-08-17
Tisztelt Mariann!


Az örökhagyó házastársa örökli mindannak a vagyonnak a haszonélvezetét, amelyet egyébként nem ő örököl, vagyis a most elhunyt fiúgyermek felesége haszonélvezeti jogot örököl, ami független attól, hogy élt e valaha az ingatlanban.

A haszonélvezeti jog ugyanazon a dolgon több személyt is megillethet. E személyek a haszonélvezetet vagy egymás mellett egy időben, vagy sorrendben egymás után gyakorolják, vagyis a nagymama haszonélvezeti joga nem akakdálya az újabba haszonélvezeti jog bejegyzésének.




Tisztelettel
dr.Rácsai Lajos ügyvéd
H-4025 Debrecen, Piac u. 1-3.
+36 52 432326
http://racsaidr.hu
racsai@racsaidr.hu

István 37292 számú kérdéseHeves2010-08-16
2010-08-16
Tisztelt Ügyvéd úr/hölgy!

Én örököltem nagyszülői részről örököltem 17 évesen egy ingatlant és mivel még kiskorú voltam,így én lettem a tulajdonos és édesanyám a haszonélvező(holtig tartó).De én most 28 éves vagyok és mivel édesanyám nem egyezik meg a menyasszonyommal aláíratott velünk egy olyan nyilatkozatot,melyben szerepel ,hogy ő semmiféle pénzzel nem támogatott a ház felújításába és a jövőben sem tart semmilyen igényt anyagilag rá,még ha odaköltözött sem.Jelenleg 3 éve élünk együtt élettársi viszonyba.Édesanyámnak milyen jogai vannak,mivel ő nem lakik a lakásba,de viszont igényt tart lakáskulcsra és ezért nincs magánéletünk sem.Mit tudnánk ez ellen tenni?
Köszönettel:István
dr.Boros László ügyvéd válasza2010-08-18
Tisztelt István! Ameddig az édesanyjának fennáll a haszonélvezeti joga, igényt tarthat az ingatlan használatára. Feltételezem, hogy özvegyi haszonélvezeti jogról van szó, ez esetben - ha az édesanyja nem akar lemondani róla - Ön kérheti a megváltását. Tisztelettel dr.Boros László ügyvéd 3300 Eger, Széchenyi u. 24. I/2. +36 36 411214 http://www.borosugyvediiroda.hu boros.ugyvediiroda@chello.hu




Tisztelettel
dr.Boros László ügyvéd
3300 Eger, Széchenyi u. 24. I/2.
+36 36 411214
http://www.borosugyvediiroda.hu
boros.ugyvediiroda@chello.hu

István 37286 számú kérdéseHeves2010-08-16
Tisztelt Ügyvéd úr/hölgy!

Én örököltem anyai részről 17 évesen egy ingatlant és mivel még kiskorú voltam,így én lettem a tulajdonos és édesanyám a haszonélvező(holtig tartó).De én most 28 éves vagyok és mivel édesanyám nem egyezik meg a menyasszonyommal aláíratott velünk egy olyan nyilatkozatot,melyben szerepel ,hogy ő semmiféle pénzzel nem támogatott a ház felújításába és a jövőben sem tart semmilyen igényt anyagilag rá,még ha odaköltözött sem.Jelenleg 3 éve élünk együtt élettársi viszonyba.Édesanyámnak milyen jogai vannak,mivel ő nem lakik a lakásba,de viszont igényt tart lakáskulcsra és ezért nincs magánéletünk sem.Mit tudnánk ez ellen tenni?
Köszönettel:István
dr.Boros László ügyvéd válasza2010-08-16
Tisztelt István! Ameddig az édesanyjának fennáll a haszonélvezeti joga, igényt tarthat az ingatlan használatára. Feltételezem, hogy özvegyi haszonélvezeti jogról van szó, ez esetben - ha az édesanyja nem akar lemondani róla - Ön kérheti a megváltását.
Tisztelettel
dr.Boros László ügyvéd
3300 Eger, Széchenyi u. 24. I/2.
+36 36 411214
http://www.borosugyvediiroda.hu
boros.ugyvediiroda@chello.hu

Tibor 37257 számú kérdéseBács-Kiskun2010-08-12
Tisztelt ügyvéd nő!
Én és két testvérem örököltünk édesanyánk után 1/10 részben ingatlan részt.Ezt múlt hónapban a nevünkre is ment hivatalosan.Olyan kérdésem lenne hogy mivel ez az ingatlan rész édesanyánk apai része volt a nagymamám még él és ö lakik benne mi ezt így eladhatjuk vagy kérhetjük a mi részünk utáni kifizetést?(ök nem akkarnak fizetni semmit sem)
Volna még egy kérdésem.Mivel nekünk ott van részünk bármikor bemehetünk oda,vagy milyen jogaink vannak?
Mert a nagymamám azt mondta hogy hiába van részünk ott akkor sem tehetjükbe oda a lábunkat.
Válaszát elöre is köszönöm szépen!
dr.Baksa Erika ügyvéd válasza2010-08-16
Tisztelt Tibor!

Nagymamájuk holtig tartó haszonélvezeti joga terhelheti véleményem szerint az Önök tulajdoni illetőségét, mely feljogosítja őt arra, hogy kizárólagosan használja az ingatlant, azaz Önöket oda ne engedje be. A tulajdonjogból fakadó jogosultságaikat tehát csak és kizárólag olyan mértékben gyakorolhatják, amilyen mértékben ahhoz nagymamájuk hozzájárul.

Eladhatják a saját tulajdoni részüket, vagy kérhetik, hogy azt tulajdonostársaik váltsák magukhoz, azonban a nagymama haszonélvezeti jogával terhelten ez nem valószínű, hogy eredményre fog vezetni.

Tisztelettel
dr.Baksa Erika ügyvéd
6000 Kecskemét, Rákóczi út 21.B
+ 36 76 479605

drbaksae@t-online.hu

Következő 15 hozzászólás >>>